Vlog: Gezonde voeding

Gezonde voeding is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Kinderen ontwikkelen al vroeg hun smaak en dat is bepalend voor de rest van hun leven. Het is dan ook van groot belang dat gezond gedrag zo jong mogelijk wordt gestimuleerd.

In de loop van de jaren is er een forse groei te zien in het overgewicht bij jonge kinderen. Veelal is dit ontstaan door een combinatie van slechte voeding en (te) weinig bewegen. Overgewicht zorgt later voor een grotere kans op gezondheidsproblemen. Denk hierbij aan gewrichtsklachten, hoge bloeddruk, Diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Er wordt bij kinderdagverblijven en scholen dan ook veel aandacht besteed aan gezonde voeding.

Gezonde voeding bij de kinderopvang

Wij als kinderopvang vangen dagelijks jongen kinderen op die 2-4 dagen per week bij ons worden opgevangen. Wij vormen daarmee een belangrijk aandeel in de voeding die zij krijgen. Wij bieden hen een goede basis door hen gevarieerde voeding aan te bieden, tijdens verschillende tafelmomenten op de dag. Wij stimuleren ouders om gezonde traktaties uit te delen. Tijdens het intakegesprek vragen wij hen naar het voedingsbeleid en de eetgewoontes thuis en vertellen wij hen over ons gezonde voedingsbeleid.

Wij als opvang kijken per leeftijdscategorie wat kinderen per dag nodig hebben. Kinderen op een BSO hebben andere hoeveelheden nodig dan peuters bijvoorbeeld. We zorgen we ervoor dat het eetmoment gezellig is, zien eten doet eten!

  • blog communiceren met baby'sBaby’s (0 tot 1 jaar): Voor baby’s is eten ervaren (van iets nieuws). Individueel contact met en ongedeelde aandacht voor de baby is tijdens het voeden belangrijk. Bij het eten volgen we het ritme van de baby. Baby’s die nog niet aan de maaltijd deelnemen, worden in beginsel niet bij het tafelgebeuren betrokken. Wanneer ze er aan toe zijn worden de kinderen uitgenodigd om mee te eten.
  • Dreumesen/peuters (1 tot 4 jaar): Dreumesen en peuters worden steeds zelfredzamer. Het eet-moment wordt aangewend om zelfstandigheid te bevorderen. Dreumesen ontwikkelen het vermogen en de wens om samen met de andere kinderen het eet- en drinkgedrag van de groep te volgen. Peuters zijn steeds meer gericht op gezelligheid met andere kinderen. Het startmoment is gezamenlijk, eventueel met een liedje. De kinderen hebben een eigen bord, beker en bestek, mogen zelf kiezen wat zij op hun bruine boterham smeren en kiezen wat zij drinken. Het tafel dekken en afruimen zijn ook leuke activiteiten om hen te betrekken bij het eet-moment.
  • Basisschoolkinderen (4 tot 12 jaar): Bij kinderen in de basisschoolleeftijd worden onderlinge gesprekken bevorderd door het eet-moment in kleine tafelgroepjes te laten plaatsvinden of door hen zelf te laten kiezen waar zij willen zitten. Het is belangrijk om keuzemogelijkheden te geven binnen het gestelde voedingsbeleid en hen te betrekken bij het voorbereiden en opdienen van de zelfgekozen maaltijden. Op deze manier sluit de voeding aan bij hun eigen wensen en worden ze zich bewust van het bereidingsproces en de voedingswaarde van hun keuze.

De Schijf van vijf

Eigen&Wijzer houdt het voedingscentrum aan als beleid. Het voedingscentrum werkt met De Schijf van Vijf welke bestaat uit 5 vakken vol goede producten om uit te kiezen. binnen de Schijf van Vijf zijn er eindeloos veel mogelijkheden. Je richt de Schijf van Vijf dan ook zelf in. Met of zonder light producten, biologisch, veganistisch, enz. De aanbevolen hoeveelheden staan beschreven op de website van het voedingscentrum.

Vlog Gezonde Voeding en bewegenVoldoende beweging

Naast gezonde voeding is bewegen een essentieel onderdeel om overgewicht tegen te gaan. Ook hierbij geldt dat wanneer dit al jong wordt aangeleerd de kans toeneemt dat kinderen ook later blijven bewegen.

Spelenderwijs leren kinderen door de dag heen bij de kindervang nieuwe motoriek en vaardigheden aan die te maken hebben met bewegen en balans. Al onze locaties beschikken over een uitdagende tuin met klim- en speelmogelijkheden. Ook de groepen zijn uitdagend ingericht en stimuleren kinderen om te spelen en te bewegen.

 

 

Tips

  • Blijf variëren. Geef bijvoorbeeld met de lunch eens een krentenbol of een eitje mee. Geprakte aardbeien of banaan, met avocado en komkommer is heerlijk op een broodje.
  • Geef zelf het goede voorbeeld; eet samen gezond, aan tafel en maak het eetmoment leuk.
  • Biedt variatie aan in groente en fruit, om de smaakpapillen te triggeren. Biedt nieuwe smaken vaker aan ook wanneer de eerste keer geen succes is.
  • Kijk naar het bewegingspatroon van uw kind. Ga wandelen, fietsen, neem een bal mee naar het park, speel tikkertje of ga bomen klimmen in het bos. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn.
  • Wanneer je afwijkt kijk dan naar gezonde varianten. Pannenkoeken bakken is altijd feest, kies daarbij voor volkoren pannenkoekenmix. Waterijsjes op een warme dag, kies dan voor een ijsje met weinig toevoegingen of maak ze zelf!
  • Bereidt het eten samen met uw kind(eren). Dit is niet alleen leuk, het maakt ook bewust. Op onze facebook pagina kunt u zien dat wij dit ook vaak met de kinderen doen bij de opvang.

Bij Eigen&Wijzer hebben wij voedingscoaches die u meer kunnen vertellen over gezonde voeding. In de vlog ziet u Digna van Voorde aan het woord.

Heeft u vragen over dit onderwerp neemt u dan gerust contact op met de pedagogisch medewerker op de groep of stuur een e-mail naar info@eigenenwijzer.nl. Wij helpen u graag!

Maakt u reeds van onze opvang gebruik en stelt u ons per e-mail een vraag, vermeldt u dan altijd de volledige naam en de opvanglocatie van uw kind(eren). Hartelijk dank!